fredag 29. juli 2011

Trivielt – og uendelig verdifullt!

Valgkampen er satt på vent. Partisekretærene i de ulike partiene har blitt enige om å utsette valgkampen til midten av august.

Det føles riktig å legge uenighet, konfrontasjoner og debatter til side akkurat nå. Tragedien i Oslo og på Utøya har preget oss alle de siste dagene, og dette er ikke en tid for å fokusere på det som skiller, men på det som forener. Dette er en tid for å stå sammen på tvers av partigrenser, meninger, religion, alder og kulturell bakgrunn, og det er rørende å se det enorme fellesskapet som har kommet til uttrykk både i Tønsberg og i resten av landet de siste dagene.

Men om noen uker er det altså valg, og i midten av august sparkes valgkampen i gang. Nok en gang skal vi tegne opp politiske skillelinjer. Vi skal være opptatt av saker vi er uenige om. Vi skal offentlig angripe hverandres politikk, og diskutere økonomiske prioriteringer, verdispørsmål og praktiske løsninger for byen vår.

Akkurat nå virker det fryktelig trivielt og nesten litt meningsløst. Men det er på ingen måte meningsløst. Valgkampen foran et fritt valg er noe av kjernen i et demokrati, og dette er nettopp noe av det vi har stått sammen om de siste dagene: Vi skal ta vare på og styrke demokratiet vårt!

Ingen skal få kneble AUF. Og ingen skal få kneble KrF, SV, Frp, Høyre eller Venstre. Derfor er det viktig at valgkampen ikke avblåses selv om den utsettes. Jeg ser selv frem til å delta aktivt i valgkamparbeidet til KrF, og jeg gleder meg til å kjempe for de verdiene jeg står for og den politikken jeg mener er best for Tønsberg. Jeg håper AUF og Arbeiderpartiet også blir klare til kamp, og jeg håper vi får en god valgkamp der velgerne får tydelige alternativer å stemme på. Samtidig håper og tror jeg at årets valgkamp vil bli preget av mer respekt for hverandre og mindre personangrep enn det som har vært vanlig i norsk valgkamp tidligere.

Nå legger vi partipolitikken til side og valgkampen på hylla en stund, og står sammen om de grunnleggende verdiene i demokratiet vårt. I august gjør vi oss klare til å omsette de demokratiske verdiene til praktisk handling. Vi skal gjøre oss klare til noe som akkurat nå kan virke trivielt, men som samtidig er så fryktelig verdifullt. Valgkampen!

Ingen kommentarer: